Elja Trum

Zo goedkoop is het rijden van een Tesla Model 3

woensdag 20 september 2017, 16:32 door | 90x gelezen | 0 reacties

Eerder keek ik al naar de aanschafkosten van een Tesla Model 3. Er zitten echter veel meer kosten aan een auto dan alleen de aanschaf. Het is slim om te kijken naar de totale kosten, vooral als je de aanschaf van je nieuwe Tesla wilt uitleggen aan je vrouw.

Tesla Model 3


We kunnen kijken naar de kosten van de Tesla Model 3 over een periode van 5 jaar, maar het is nog leuker om de kosten van een vergelijkbare benzineauto er naast te zetten. Elektrisch rijden wordt immers door de overheid nog gesteund en dat levert je flinke voordelen op.

Kosten Tesla Model 3 versus BMW 330i


Als vergelijkbare benzine auto pakken we de BMW 330i. De BMW en de Model 3 lijken namelijk behoorlijk op elkaar als je puur naar specificaties kijkt. Ze zijn ongeveer even groot en hebben vergelijkbare prestaties.

Daarbij kun je ze qua prijs ook nog aardig naast elkaar zetten. Een BMW 330i begint bij zo'n 49 duizend euro, vergelijkbaar met een Long Range Tesla met wat opties.

Bmw 330i

Voor onze vergelijking gaan we uit van een aanschafprijs van 51.750 euro. Daar heb je een Tesla Model 3 Long Range voor met een leuk kleurtje en het Premium pakket. De BMW 330i is ook met gemak op die prijs te krijgen met een paar betaalbare opties erbij.

Aanschaffen als ondernemer


Voor deze berekening ga ik er van uit dat je een eigen ondernemer bent. Je hebt dus een bedrijf of bent ZZP'er. Zit jij in loondienst? Dan is waarschijnlijk alleen de bijtelling interessant en dan kan ik je nu al vertellen dat de Model 3 zo'n keer of vijf goedkoper voor je zal zijn dan de BMW.

Als ondernemer betaal je echter de aanschaf, de bijtelling, de benzine of de elektriciteit en alle onderhoudskosten. Schaf je de auto niet direct aan, maar lease je hem, dan kun je voor beide modellen zo'n tienduizend euro extra kosten rekenen (op basis van een rente van 4 procent).

Een voordeeltje is dat je de BTW kunt verrekenen. Je mag als ondernemer dus uitgaan van de exclusief BTW prijs van 42.768,59 euro.

Bijtelling


Voor elke auto die je zakelijk aanschaft in Nederland moet je bijtelling betalen als je hem (ook) meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt. Voor alle volledig elektrische auto's is deze bijtelling momenteel 4 procent. Bij alle andere soorten auto's betaal je 22 procent.

Deze regelingen veranderen nog wel eens, maar het lijkt vooralsnog op dat deze 4 procent volgend jaar ook nog geldt op het moment dat de Model 3 beschikbaar komt. Als je de auto eenmaal hebt geldt dezelfde regeling voor jou doorgaans gedurende 5 jaar.

De bijtelling is het percentage van de aanschafwaarde van de auto dat je elk jaar weer bij je inkomen moet optellen. Daar betaal je dan vervolgens belasting over. Hoeveel dat is ligt aan de belastingschaal waar je in valt.

Ik ben uitgegaan van een belastbaar inkomen van 60.000 euro voor deze berekening, maar je kunt het via deze handige tool ook uitrekenen voor jouw situatie.

Voor de Tesla Model 3 bedraagt de bijtelling in ons voorbeeld 85 euro per maand. Een enorm verschil ten opzichte van de BMW 330i waarvoor je 490 euro per maand moet betalen.

Wegenbelasting


Ook voor de wegenbelasting heb je met je elektrische auto geluk. Momenteel hoef je namelijk geen wegenbelasting te betalen.

De wegenbelasting is afhankelijk van de provincie waar je woont en het gewicht van de auto. Bereken jouw wegenbelasting met deze tool. Voor de BMW 330i in Gelderland (waar ik woon) zou ik 792 euro per jaar kwijt zijn.

Onderhoud


Onderhoud is vaak lastig vooraf te bepalen, maar gelukkig heeft Autoweek een handige kostenberekening op hun site staan waarmee je kosten kunt achterhalen. De BMW 330i komt hierbij op 1.569 euro per jaar aan onderhoud.

Voor de Tesla kun je een onderhoudsplan afsluiten. Onderhoud voor de eerste 80.000 kilometer van een Tesla Model S kost 2.500 euro. Voor 30.000 kilometer per jaar gedurende vijf jaar zou je dus twee van dit soort onderhoudsplannen moeten afsluiten.

Aangezien de Model X ook duurder is dan de Model S ga ik even uit van nog iets minder kosten voor een onderhoudsplan van de Model 3.

Brandstof


Een groot deel van de kosten zijn natuurlijk benzinekosten. De BMW 330i verbruikt volgens Autowereld 6,1 liter per 100 kilometer. Op basis van 30.000 kilometer zou je dan 3.000 euro per jaar kwijt zijn (uitgaande van een benzineprijs van 1,50 euro per liter).

De Tesla Model 3 zou 147 Wh per kilometer gebruiken. Om 30.000 kilometer af te leggen zou je dan 4.417 kWh nodig hebben. Voor 1 kWh betaal je ongeveer 20 eurocent. Je bent dan dus 883 euro per jaar kwijt aan stroom.

Restwaarde


Na vijf jaar is je auto gelukkig ook nog steeds geld waard. Uiteraard niet meer de volledige aanschafprijs. Je hebt jaarlijks flink wat afschrijving. Het is moeilijk om te voorspellen wat een auto waard is over 5 jaar. Er kan immers een boel veranderen in die tijd.

Kijk je naar de waarde van een BMW 330i van vijf jaar terug met ongeveer 150.000 kilometer op de teller, dan is deze nog zo'n 22.000 euro waard. Laten we voor het gemak bij beide auto's uitgaan van een restwaarde van 22.000 euro.

MIA regeling


Er is momenteel nog een regeling voor ondernemers die duurzaam investeren. Een elektrische auto valt hier ook onder. Op basis van de waarde van de Tesla Model 3 uit ons voorbeeld (plus een laadpaal) kun je 15.842 euro aftrekken.

Heb je de auto in je BV gekocht, dan scheelt je dat 3.088 euro aan vernootschapsbelasting (20 procent). Een leuk extra voordeeltje.

Ook een laadpaal (kosten circa 1.500 euro) kun je meenemen in de MIA regeling. Die laadpaal is natuurlijk wel een extra kostenpost waar je rekening mee moet houden bij de aanschaf van een elektrische auto.

Youngtime regeling


Zelf rijd ik momenteel in een youngtimer. Een nette term voor wat in de praktijk staat voor 'een oud brik'. Het voordeel van een 15 jaar oude auto is dat de belastingregels anders zijn. Je betaalt 35 procent bijtelling, maar deze betaal je over de het bedrag waarvoor je de tweedehands auto gekocht hebt, niet over de nieuwwaarde.

Het nadeel van zo'n oudere auto is dat de onderhoudskosten hoger zijn en dat hij relatief veel verbruikt per kilometer.

Volkswagen bora

Ik heb de kosten van mijn Volkswagen Bora uit 2001 op dezelfde manier doorgerekend.

Overzicht


Hieronder een overzichtje van alle kosten die bij het gebruik van de auto's over een periode van vijf jaar komt kijken bij 30.000 kilometer per jaar.

Tesla Model 3 BMW 330i VW Bora
Aanschaf51.750 51.750 3.700
Aanschaf (ex. BTW)42.76942.7693.700
Laadpaal1.24000
Bijtelling5.10029.4006.480
Wegenbelasting 03.9603.960
Onderhoud3.3066.4838.264
Brandstof3.64912.39718.595
MIA regeling- 3.08800
Restwaarde- 18.182- 18.182- 2.000
Totaal34.79476.82738.999

De aanschaf, de laadpaal, het onderhoud, de brandstof en de restwaarde (behalve bij de Bora) heb ik exclusief BTW gerekend.

Een verschil van 42.033 euro in totale kosten tussen de Tesla Model 3 en de BMW 330i. Een extreem verschil in het voordeel van een Tesla Model 3. Je kunt voor de kosten van één BMW 330i twee Tesla Model 3's rijden en alsnog geld overhouden.

Zelfs mijn oude Bora kost me uiteindelijk meer dan een gloednieuw Tesla Model 3. Al is het verschil met 4.205 euro niet zo extreem als bij de BMW. Maar goed, de keuze tussen een 16 jaar oude auto of een goedkopere gloednieuwe elektrische is natuurlijk snel gemaakt.

Deel je de totale kosten nog even door vijf jaar en 12 maanden, dan zie je dat de maandelijkse kosten voor een Tesla Model 3 579,90 euro per maand zijn. Voor een BMW 330i betaal je maandelijks gezien 1.280,45 euro en mijn oude Bora kost me 649,98 euro per maand.

Conclusie


Voordat ik (met hulp van mijn zakelijk partner Michael, thanks!) aan deze berekening begon zag ik mijn reservering voor de Tesla Model 3 als een flinke uitgave. Door het doorrekenen ontdek ik nu dat ik eigenlijk duurder uit ben met mijn oude auto. Een erg nuttig inzicht!

Dankzij de voordeeltjes die de overheid biedt is rijden in een elektrische auto eigenlijk een no-brainer. Je zou bijna stom bezig zijn als je het niet doet.

Elja Trum

Over de auteur

Elja is oprichter van Teslafan en het fotografieblog Photofacts. Hij heeft een reservering voor de Tesla Model 3, maar rijdt momenteel zelf nog in een dinosap verstoker.

0 reacties

    Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
    Deel als eerste jouw mening over dit onderwerp!

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Model 3

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafan; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafan, neem dan contact op.Meer over Teslafan
Om Teslafan.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.