Elja Trum

Tesla Model S of Model 3 kopen?

vrijdag 9 maart 2018, 11:33 door | 413x gelezen | 0 reacties

Tesla heeft recentelijk de verwachte leverdatum van de Tesla Model 3 naar achteren geschoven. In plaats van laat in 2018 wordt hij nu begin 2019 verwacht. Misschien dan toch maar een Model S aanschaffen?

Model S vs Model 3


Op zich is een paar maanden uitstel niet direct reden om dan maar voor een andere auto te gaan, alleen valt het uitstel wel net over een jaarwissel. Een jaarwissel waarbij de Nederlandse overheid net besloten heeft om de regels omtrent belasting op elektrische auto's te veranderen.

Bijtelling


Als je een Tesla Model S wilt kopen, dan is 2018 hťt moment om dat te doen. Per 1 januari 2019 betaal je namelijk veel meer bijtelling. Vanaf dan geldt er een bijtelling van 22% voor het bedrag boven 50.000 euro.

Stel dat je nu een Tesla Model S 100D zou kopen, dan betaal je (afhankelijk van je inkomen) zo'n 213 euro netto per maand aan bijtelling. In 2019 zou je echter 755 euro netto per maand aan bijtelling betalen. Meer dan 3,5 keer zoveel dus.

Een beetje aangeklede Model 3 (Long Range) van 60.000 euro zou in 2019 uitkomen op 195 euro per maand. Een stuk beter te behappen, maar slechts iets minder dan de 213 euro voor een Model S die je nu zou aanschaffen.

De bijtelling geldt vanaf het moment van aankoop voor 5 jaar. Je kunt dus vijf jaar lang in je Model S rijden voor ruim 500 euro minder per maand dan dat je per 1 januari 2019 zou betalen. Best interessant.

Overweeg je een Tesla en heb je een werkgever waarbij een Tesla Model S een optie is als leaseauto, dan is dit het moment om je nieuwe auto te bestellen.

Ben je zelf ondernemer dan moet je ook de overige kosten betalen en wordt de Model S een stukje minder interessant.

Tesla Model S 100D


Proefritje


Het uitstel van de Model 3 ťn de veranderende regels van de bijtelling waren voor mij een goede reden om nog eens de Model S af te wegen. Reden genoeg dus om een afspraak te maken bij de Tesla Store in Duiven voor wat informatie en een proefritje.

Dat is natuurlijk sowieso leuk, even in de Model S rondrijden. Wat een auto! We (mijn collega was ook mee) reden in de bovenstaande zwarte Tesla Model S. Een 100D model. Zo'n beetje het interessantste model, want het is de auto die momenteel het grootste bereik heeft.

Model S versus Model 3


Maar laten we ook even rationeel naar zowel de Model S als de Model 3 kijken. Wat zijn nu eigenlijk de belangrijkste verschillen tussen de twee modellen?

Prijs
De officiŽle prijs voor de Tesla Model 3 is helaas nog niet bekend gemaakt voor Nederland. Ik heb eerder wel een inschatting gedaan, maar wellicht is die te optimistisch.

Mijn verwachting is dat je voor 60.000 euro al een heel aardige Model 3 Long Range kunt aanschaffen. Een Model S 75D begint eigenlijk serieus bij circa 93.000 euro. Dat is dus ruim 33.000 euro meer. En dan heb je het over een behoorlijk basismodel (met veel minder bereik dan de Model 3 Long Range).

Wil je het een beetje leuk maken ťn fatsoenlijk bereik hebben, dan betaal je al snel 120.000 euro voor een Tesla Model S 100D met wat opties. Simpelweg het dubbele van de prijs. De Model 3 wint het duidelijk op dit gebied.

Hoeveel mooier, sneller en beter moet een auto zijn om een verdubbeling van de prijs te kunnen verantwoorden? Rationeel is het dat eigenlijk vrijwel nooit. Zeker als, zoals bij de Model S en de Model 3, de verschillen zo klein zijn.

Aankleding
Bij de Model S heb je momenteel meer keuzemogelijkheid bij je opties. Er zit echter wel een boel leuks bij en een aantal opties wil je, zeker als je dan toch al zo'n dure auto aan schaft, gewoon graag hebben.

Denk bijvoorbeeld aan de (nep)leren stoelen. We hebben de (standaard) stoffen variant bekeken. Echt net jammer. Oogt direct veel minder mooi. Helaas moet je voor een leerpakket wel direct 3.500 euro meer aftikken. Een stevige meerprijs.

Tesla Model S interieur


Bij de Model 3 kies je eenmalig het Premium pakket (waarschijnlijk 5.300 euro) en je hebt direct overal leer, beter geluid en nog wat extraatjes.

De Model S geeft je meer keuze, maar de Model 3 geeft je de interessantste opties voor een vele lagere meerprijs.

Prestaties
De Model S is sneller dan de Model 3. Zeker als je de P 100D neemt. Alleen; die is met ruim 150.000 euro extreem prijzig. De 100D is in de praktijk amper sneller dan de Model 3. Dan gaat het om tienden van een seconde.

Tenzij je all-out wilt gaan heeft de Model S dus weinig meerwaarde.

Bereik
Bij een elektrische auto is bereik natuurlijk erg belangrijk. De Tesla Model 3 heeft een EPA range (die veel realistischer is dan de in Europa nog te vaak gebruikte NEDC standaard) van 498 kilometer. Een indrukwekkend bereik waar bijna iedereen voldoende aan zal hebben.

Tesla Model 3


Het instapmodel van de Model S, de 75D, heeft een EPA bereik van 416 kilometer. Ga je voor de krachtigere Tesla Model S 100D, dan moet je volgens de EPA standaard 539 kilometer ver kunnen komen op een acculading.

In de praktijk, zeker bij koud weer, zal het bereik iets minder zijn. Dus bijvoorbeeld zo'n 425 kilometer met een Model 3, 350 kilometer bij een Model S 75D en 450 kilometer bij de Model S 100D.

De Model S wint het qua bereik dus wel van de Model 3, maar tegen een forse meerprijs. En dat terwijl je maar zo'n 25 kilometer verder komt.

Interieur
Het interieur van de Model S is behoorlijk clean, maar de Model 3 doet hier nog een stapje bovenop. Grootste pluspunt voor de S is het dashboard dat de Model 3 niet heeft. Ik ben er zeker van dat het scherm van de Model 3 snel went en prima zal voldoen.

Tesla Model S - Interieur

Tesla Model S - Interieur

In de Model S is echter wel duidelijk dat het digitale dashboard recht voor je neus ook erg prettig is. Tesla heeft ook gezorgd voor een prachtige weergave van data waarbij bijvoorbeeld de navigatie mooi en vloeiend overlopend in de aangrenzende data weergeven wordt.

De Model 3 heeft echter als voordeel dat het echt een vernieuwend concept is. Veel minimalistischer is het design niet te maken, maar gelijktijdig lijkt het wel allemaal goed doordacht te zijn.

Aan de praktische kant heeft de Model 3 veel meer opbergruimte dan de Model S. Voornamelijk doordat je nu ook in de deur iets kunt opbergen, maar bijvoorbeeld ook de zakken aan de achterkant van de voorstoelen.

Ook kun je twee smartphones vlak onder het scherm kwijt die je daar ook direct kunt opladen.

Tesla Model 3 - Interieur

Tesla Model 3 - Interieur

Erg mooi is ook het ventilatiesysteem waarbij lucht door de grote sleuf op het dashboard op verschillende manieren door de cabine geblazen wordt. Ingenieus. Ik denk dat ik erg blij word van het interieur van de Model 3 en dus is dit voor mij geen reden om voor een Model S te gaan.

Het scherm


Het scherm in de Model S is met 17 inch natuurlijk een stuk groter dan de 15 inch van de Model 3. Persoonlijk vind ik de Model 3 met zijn landschapsoriŽntatie praktischer dan de Model S.

Uiteraard heeft het Model S een tweede scherm achter het stuur waardoor de landschapsoriŽntatie ook veel minder nodig is.

Ik heb verhalen gelezen dat het scherm in de Model 3 veel sneller reageert dan de Model S. Daar heb ik tijdens mijn proefrit extra aandacht aan besteed, maar ik moet zeggen dat ik het scherm in de Model S helemaal niet traag vind.

De Model 3 kon ik natuurlijk niet vergelijken, maar in onderstaande filmpje zie je wel dat de Model 3 toch echt een stuk soepeler is.


Uiterlijk


Ik ben al ruim een half jaar bijna elke foto en video aan het kijken over de Model 3. Ik moet zeggen dat ik het een prachtige auto vind. En in het echt schijnt ie nog beter te ogen dan ie op foto's over komt. Voor mij is de Model 3 dus prima.

De Model S daar kan ik ook kort over zijn: wat een prachtige wagen. Zeker sinds de facelift (met de nieuwe neus). De Model S wint het in mijn ogen op uiterlijk.

Tesla Model S


Afmetingen


De Tesla Model S is een erg grote auto. Ja, de Model X is natuurlijk nog groter. Ook de Model S past gewoon al niet bij mij onder de carport. Ook binnenin is de Model S erg ruim.

Persoonlijk heb ik die ruimte helemaal niet nodig. Ik rijd nu in een Volkswagen Bora. Een prima formaat voor wat ik zoek. De Model 3 is zelfs nog een fractie groter dan mijn huidige auto.

Wat mij betreft wint de Model 3 het dus op dit gebied bij mij.

Conclusie


Ik denk dat de Model 3 veel meer waarde voor zijn geld biedt. Vooral natuurlijk omdat de Model S minimaal 30.000 euro duurder is dan de Model 3.

Waar het op neer komt is dat de Model 3 voor mij alles lijkt te hebben wat ik wil: prima prestaties (vergelijkbaar met de Model S die ik zou kunnen betalen), een uitstekend bereik, voldoende formaat en de laatste techniek.

Er blijft te weinig meerwaarde in de Model S over om de stevige meerprijs te verantwoorden. Voorlopig blijf ik dus maar even wachten op de Tesla Model 3.

Wat is jouw keuze?


En jij? Heb jij nog een goede reden om toch voor de Model S te gaan? Ik kan het me helemaal voorstellen dat alleen de wachttijd en de gunstige bijtelling al reden genoeg kunnen zijn. Laat het weten in de reacties.

Elja Trum

Over de auteur

Elja is oprichter van Teslafan en het fotografieblog Photofacts. Hij heeft een reservering voor de Tesla Model 3, maar rijdt momenteel zelf nog in een dinosap verstoker.

0 reacties

    Er zijn nog geen reacties op dit artikel.
    Deel als eerste jouw mening over dit onderwerp!

Deel jouw mening

Let op: Op een artikel ouder dan een week kan alleen gereageerd worden door geregistreerde bezoekers.
Wil je toch reageren, log in of registreer je dan gratis.
Toon alle artikelen binnen Algemeen

Ontvang wekelijks Tesla nieuws in je inbox

Elke week de laatste berichten in je mailbox.
Meer over de wekelijkse mail. Of blijf op de hoogte via Facebook.


Elja Trum

Teslafan; alles over Tesla

Oke, ik geef het toe: ik ben best wel fan van Tesla. Elon Musk heeft een bedrijf opgezet dat gave producten maakt; mooie auto's met top prestaties en -ohja- het is ook nog eens goed voor de wereld. Een leuk onderwerp om over te schrijven. Dat doe ik dan ook op dit blog. Veel leesplezier! Mocht je het leuk vinden om zelf ook één of meerdere artikelen te schrijven op Teslafan, neem dan contact op.Meer over Teslafan
Om Teslafan.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. akkoord
sluiten

De laatste Tesla nieuwtjes in je inbox

Mis geen enkel bericht; schrijf je in en we sturen je wekelijks de laatste Tesla nieuwtjes.